Spoločnosť pri Považskej lesnej železnici
Považská lesná železnica

Osobný vozeň BAU14

Do roku 1945 bol na Považskej lesnej železnici len jeden osobný vozeň 3. triedy. Pôvodne bol označený Ca/u 1, neskôr preznačený na Ba/u 4. Vyrobila ho firma Orenstein & Koppel Berlín v roku 1915. Vozeň sa do dnešnej doby nezachoval.

Bol to štvornápravový podvozkový vozeň s jedným oddielom pre cestujúcich. Na jednej strane vozňa boli dvojité sedadlá, na druhej jedno pozdĺžne sedadlo po celej dĺžke vozňa. Na sedenie bolo spolu 40 miest.

V rokoch 1945–1946 v dielni PLŽ postavili, podľa vzoru Ba/u 4, dva osobné vozne označené Ba/u 5 a Ba/u 6.

Skriňa vozňov je drevená a oplechovaná. Vozeň má dva predstavky, z ktorých sa krídlovými dverami vstupuje do vozňa. Na jednom predstavku je koleso ručnej brzdy, ktorá účinkuje na obidva podvozky.

Vykurovanie vozňa je parné cez priebežné potrubie z parného rušňa. Elektrické osvetlenie je privedené káblom z rušňa. Sedadlá sú kožené, pôvodne slúžili v autobuse.

Okolo roku 1950 prerobili v dielni PLŽ dva električkové vozne, označené Ba/u 7 a Ba/u 14. Sedadlá boli v obidvoch vozňoch z drevených latiek a umiestnené pozdĺž bočných stien vozňa. Na vykurovanie vozňov slúžili piecky.

Okrem týchto vozňov boli využívané aj „otvorené“ osobné vozne. Steny tvorilo po 9 oceľových trubiek, na ktorých bolo do 1/3 výšky drôtené pletivo. Na trubkách bola uložená drevená strecha. Sedadlá boli z drevených latiek.